Visst visst miljöpartist

För ett par veckor sen såg jag An Inconvenient Truth som gick på tv. Jag har varit orolig för den globala uppvärmningen väldigt länge, djur och naturvän som jag är.

Global uppvärming kräver först och främst en seriös ansträngning för att bli av med fossila bränslen. I den kampen är kärnkraft en oumbärlig del enligt mig. Regeringen Persson började avveckla den Svenska kärnkratten (efter tidigare utslag i follkomröstning), samt att miljöparitet citat  "Kärnkraften i Sverige ska avvecklas snabbt med början omedelbart". Jag är för kärnkraft.

Gång på gång så upprepar den ena miljöorganisationen efter den andra en hel del myter om kärnkraft, där ibland miljöpartiet. Det är endast i en fantasivärld som kärnkraft kan ersättas med enbart biobränslen och vind/vattenkraft.
Biobränslen ska vara koldioxidneutrala. Men bara för de är det definitivt inte hälsovänliga/miljövänliga. Det är inte bara saker som strålar som kan ta livet av en eller påverka flora/fauna. Vattenkraft har ENORM påverkan på den lokala faunan. Vattenfall skriver här om hur det påverkar landskap, växter och djur osv. Ganska enorma långtsiktiga påfrestningar för naturen, som de får korrigera med odlad fisk och diverse andra åtgärder. En fisk hit och dit spelar ingen roll tänker ni, men fisk är en viktig del av ett störra ekosystem. Ska inte gå in på det i mer detalj men påverkan är stor.

Kärnkraften har länge omgetts med obefogad rädsla, överdrifter och rena lögner. Svensk kärnkraft, med en modernisering av reaktorer är både säkrare och effektivare och skulle leda till att bli det mest uthålliga, minst miljöpåverkande energislaget i alla avseenden. Jag är trött på dumma svepskäl om hur det strålar. Inga av motståndarna kommer med fakta från SSI, IAEA eller CLAB som skulle vara i det här fallet relevanta källor med fakta som talar emot fortsatt drift av kärnkraft. Tjernobyl förvisso, men det var en olycka och jag vill framhäva kärnkraft som en lösning till den globala uppvärmingen som sker tack vara olja/kol.

Men, jag vill inte sälja in mina argument, som är väldigt klisché de med. Vill bara upplysa att det finns något som heter så fint som Miljövänner för kärnkraft, som är för miljön och för kärnkraften. Tycker det är något miljöpartiet borde ta sig en titt på, samt för en gångs skulle våga titta på argument för kärnkraft än att hålla fast vid sin antikärnkraft linje de haft i snart 30 år. För de håller inte att leva på kolkraft/oljekraft samt att ... det går inte bra nu.
Jag är nog miljöpartist när allt kommer omkring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0