Lingvistisk onanist

Jag gillar ord, jag gillar språk. Jag gillar att skriva. Är nog en språkfascist när allt kommer omkring. Rättar t.ex. alltid min mor eller far när de lägger in svenska ord när vi pratar finska. Jag gillar tanken att hålla språken intakta och inte blanda dom med varandra, kanske därför jag pratar så ren finska och svenska?

Sverige är dock som jag innan skrivet väldigt USA-fixerat land, det märker man i reklam och TV om inte annat, media helt enkelt. Varför inte prata svenska, det är ett bra språk (en finländare som hyllar svenskan! här ser du Louise). Det ska vara engelska överallt, rea är sale och så vidare. Behöver jag ens gå in på pokerkommentatorernas prat? ALL IN!

Jag känner mig som en gubbe som beklagar sig, men jag tycker språk är fint, är det fel? Har skrivet en galet pretentiös presentation av mig som finns på ett community. Den skrämmer folk, ingen vågar skriva till mig. De som skriver skäller på mig för att jag är dryg, högfärdig och tror jag är bättre än andra. Fast jag inleder med " Jag är inte perfekt, jag försöker inte ens vara det. Men jag vet vad jag vill. Jag vet vad jag kan.". Folk läser inte, de är rädda för korrekt akademisk svenska på nätet. Lustigt. Men jag gillar det, jag är lingvistisk onanist.


Kommentarer
Postat av: Louise

Haha, jag veeeet att du tycker det finns bra saker med Sverige. Som språket ;)Men ett engelskt ord här och var har ingen dött av. Så länge man inte drar det in absurdum, som tex Victoria Silvstedt, så tycker jag inte att det gör något med engelska uttryck. De kommer ju dessutom inte bara från usa, utan även från England:P En del ord är bättre på andra språk även om jag, som du vet, är lite av en svensk språkpolis jag också. Puss o kram på dig Mumin.

2007-03-12 @ 12:58:58
Postat av: Erik Loose

Min fars kompis brukade förr skicka tillbaka vykort som man skickat på semestern, rättade:D Är du i den klassen eller?

2007-03-12 @ 16:26:17
URL: http://erikloose.blogg.se/
Postat av: LillPärlan

Det vore way to boring. ;oP

2007-03-13 @ 16:08:52
URL: http://lillparlan.blogg.se
Postat av: Elin

yey, ord är kul (:
plugga retorik hade inte varit helt fel.

2007-03-16 @ 20:07:14
URL: http://soulsistah.blogg.se
Postat av: Bell

Trevligt att det finns fler som är förtjusta i ord. Ett ord som jag hatar är plattform, varför använder man inte ordet perrong? En perrong är en plats där människor möts, folk som har varit ute på alla möjliga exotiska ställen (iof är väl majoriten från Lindome, lerum, köttkulla och andra förorter) och så kommer dom hem till en plattform. Vad fan är det.
Senaste ordet jag antecknade var agnosticism.

2007-03-17 @ 15:18:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0