Korhonen

Jag satt och strösurfa en onsdagnatt och kollade runt på min kunskapsdatabas Wikipedia och kom in på Finland, bytte till den internationella sidan och läste om hur finska soldater ställde upp som frivilliga i Waffen SS (Finlands fienders fiende är Finlands vänner) under andra världskriget. Blev äcklad av att se den Finska flaggan med SS bemärkning och diverse andra Nazidetaljer, fy ... Kom då att tänka på det de här inlägget ska handla om, min morfar.

Min morfar var en guldgrävare, väldigt känd sådan tom! Kulta Korhonen (Guld Korhonen) var hans smeknamn, eller Kone Korhonen (Maskins Korhonen). Fast för mig var han vaari (morfar), goda goda vaari. Han dog 29 Juli 1989, 26 dagar efter min tioårsdag. Lungcancer. Röka är inte bra lärde jag mig illa kvickt och har aldrig rört cigarretter pga. det. Han och jag delar samma efternamn, min morfar och jag. Pappa och mamma är inte gifta som sagt, så jag har min mors efternamn. Morfar var med i andra världskriget och vi har en del papper sparat från hans tid då, medaljer med. Det som gör min association till Nazister och morfar är att vi har hans pass, i det så finns hans resa till Norge under 1941 registrerat. Norge 1941 var ockuperat av Nazityskland och på morfars pass så finns det en Naziörn. Blev helt paff när jag såg det första gången. En naziörn, en äkta jävla naziörn. Ingen "replika" i en historiebok utan den här stämpeln är den äkta varan, 66 år gammal. Det känns olustigt. Kollade snabbt upp igen i onsdags i morfars pass bland alla hans papper vi har om han hade varit i Tyskland som Waffen SS frivillig men det hade han inte som tur är.

I dessa papper så hittade jag lite imponerande papper, ett diplom för sin tjänstgöring i finska armén 1941-1945, signerat av president Kekkonen! Sen fanns det även ett utkast på ett brev som han har skrivit som svar på en förfrågan att göra ett tv-program om hans liv. Han berätta om sitt liv i så ödmjuka drag, vad han hade gjort och läst osv. Han tacka nej till tv programmet men kunde vara med att skriva en bok eller vara källa till en bok. Men i dessa rader om sitt liv så skrev han något som gjorde mig oerhört glad. Det stod att han hade studerat geologi på Åbo Universitet, jag blev helt tårögd nästan. Min älskade morfar, akademiker. Tufft, han och jag delar samma rang i finska armén och har samma efternamn med, Alikerssanti Korhonen (Furir Korhonen). Jag känner mig stolt över dig morfar. Jag ska följa dina spår till universitetsvärlden med. Du är bäst, älskar dig vart du än är.

Kommentarer
Postat av: Elin Perder

Va fint skrivet! Sött liksom.

2007-03-24 @ 14:34:12
Postat av: lia

åh vad fint.

2007-03-26 @ 08:04:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0