Mäns bild i media

Har klurat på det här en bra stund, säkert diskuterat detta med flera av er som läser detta. Men blir så trött på media så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Vad är det för bild som målas upp av män i media numera? Finns det stolta pappor, söner, snickrare, poliser osv som är män? Nej. Män är våldtäktsmän, mördare, onda. Onda. ONDA. För ett år sen gick jag av bussen, eller två år sen t.om (nyårsnatten 2005) och en tjej, jag och en familj gick av vid samma busshållsplats, hon sprang i princip av rädsla av bussen för att jag skulle våldta henne. Hade bara lust och skrika att jag är inte farlig, det jobbiga är att hon ramla på en isig fläck innan hon hade hunnit springa förbi mig. Men en barnfamilj tog hand om henne, jag våga inte. För att jag trodde att alla tror att jag hade slagit henne eller något när hon ligger däckad på marken.

För att återgå till media, det är helt ok att beklaga sig över män. Det är allmänt accepterat. Man får det. Men om en man skulle klaga på samma saker som en kvinna klagar på män kallas han för mansgris, patriakatiska svin etc etc. Varför är det så? Jo, för att manshat det säljer lösnummer. Visst är det hemst när en kvinna blivit våldtagen, men en liten notis bara om en man som blivit knivhuggen eller misshandlat, som jag anser vara lika hemskt. Varför är det så? Varför tar inte 14 åriga pojkars rädsla om att bli misshandlade aldrig upp, varför enbart 14 tjejers rädsla om att bli våldtagen?  Många tjejer är rädda för att gå ut ensam, de tror att de ska bli våldtagna på stört av första bästa man som är också ute ensam, tack för det media. Media bidrar till en skev mansbild i sverige, jag vill vara stolt över mitt kön men får inte det?

Självklart så finns det framgångshistorier om män som presterat något bra, affärsmän, idrottsmän osv. Men aldrig något om en man som är en man. Som är bra.

Harri - man och stolt.

Kommentarer
Postat av: alexandra

Håller verkligen med dej! funderat på de me. helt sjukt. klart de finns massa underbara killar som är jätte gulligar pojkvänner, vänner, pappor, makar, arbetskamrater osv osv.

2007-02-01 @ 19:50:16
URL: http://alexandrahasselblad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0