United States of Sweden

Jag är trött. Jag är trött på alla dessa amerikanska helger som ska firas i Sverige. Alla hjärtans dag är valentines day numera. All helgona är halloween. Det ska smyckas och dekoreras. Vi firar St Patriks day såklart, och ovan nämnda helgdagar, vi pratar om dom med deras engelska namn. Vi klär ut oss på Halloween. Visst maskerader i sig stör mig inte. Men denna USA hets stör mig.

Det gäller inte bara helger, utan överlag i det svenska samhället. Media hakar på trender. Kanal 5 leder skeppet mot att köpa amerikansk tv och amerikanska tv koncept. Språket tar till sig ord fort och t.om. svenskans moraliska högborg Svenska Akademin har släppat in en massa ord i deras ordlista som är svengelska. Ugh. Vad är vitsen? Varför inte bevara svenskan som den är? Jag är förvisso inte unik i mitt klagande, och klagats har det gjort genom tiderna på att svenskan ändrats genom tiderna. Hufvudstaden är ett exempel på många ord som har ändrats när det gäller stavning och uttal.

Men amerikaniseringen stannar inte vid helger, ord och media. Det genomruttnar hela samhället, svenska idoliserar USA via TV och media. Vi blir mer och mer våldsbenägna, har samma skeva samhällsyn som i USA tack vare musik och film. Klart att det inspirerar folk att göra saker när de ser andra göra det, de går inte obemärkt förbi. Finns hur många vilja vara amerikaner i vårt sammhälle. Allt från regeringen som vågar kritisera ryssland så sent som idag (Carl Bildt) för att de hotar länder som är grannar men inte säger ett ord om USA:s agerande i Irak och diverse andra länder de ockuperar och har mysko affärer med. Till den vanliga invandraren som känner igen sig med afroamerikansers kamp mot utanförskap och därmed klär sig, beter sig och försöker vara som afroamerikaner i ghettona. Vart är sverige på väg? Sverige, den 51 staten kanske?

Kommentarer
Postat av: Erik Loose

Mycket bra skrivet! Håller med till fullo!

Men 51 staten är ju redan UK tack vare blair, så vi blir väl snarare 52.

2007-02-16 @ 09:46:54
URL: http://erikloose.blogg.se
Postat av: Zpanky

Håller med föregående talare.

2007-02-16 @ 10:23:17
Postat av: Memento

Jag håller med de två föregående. Men jag vill även tillägga att det inte slutar med att _vi bara tar efter_. Det har ju även framkommit att det förekommit ministerstyre från våra kära grannar i väst. Jag pratar om Thepiratebay-affären.

/Memento

2007-02-20 @ 09:21:19
Postat av: LillPärlan

Uhu! Det var ju inte ens en bäbis! Jag tycker att marsvin är minst lika söta som barn, dessutom växer de aldrig upp och blir jobbiga fula tonåringar.

Postat av: Alexandra

tycker de börjar gå lite segt me bloggandet nu knäppis

2007-02-26 @ 22:06:51
URL: http://alexandrahasselblad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0