Laglig rasism

Ingen kan väll undgå det faktum att jag har annan etnicitet än svenskt. Jag är född och uppvuxen i Stockholm men är från Finland. Mamma och pappa är därifrån. Har diskuterat detta ämne en hel del med min vän Andreas.

Ämnet är tillåten rasism i Sverige. Vissa grupper i sverige får man skälla på, förnedra och förutmjuka. Utan att det blir skriverier om det i media. Finländare är en sån grupp, samer, zigenare är två andra grupper som det är helt ok att driva och förnedra. Detta gäller speciellt mina favoriter media och reklambranschen som gillar att spä på fördomar. Är medlem i ett väldigt öppet och tolerant forum som heter Flashback, där var det en medlem som skrev att "Finländare är Europas negrer", han baserade det på att Finland allt har varit ett undergivet slavfolk åt Ryssland och åt Sverige. När folk vända på hans argument och påpekade att Danmark, Tyskland, Estland, Lettland, Litauen osv. också tillhört Sverige eller Ryska tsarväldet under någon gång i historien så börja han komma med änmer kritik mot Finland. Finland har ingen bra musik som Sverige, inga listettor och inget Abba (subjektiv smaksak, säger inget om en nation), Finland har inga snygga tjejer, det har han sett eftersom han har varit i Helsingfors en gång och flugit med fula Finska flygvärdinnor en gång (jaha ... ytlighet i alla ära men döma en nation efter några få individers utseende). Jag läste hela tråden och mitt blod koka till slut. Hur kan någon vara så korkad att döma ett helt folkslag sådär? För att de inte har bra musik eller inga snygga tjejer enligt han...

Åter till laglig rasism. Det är t.ex helt ok vid hockey vm att säga att nu klämmer vi finnarna, spä på fördomar om att allihopa är alkoholister och slås med knivar. I reklam, på rikstäckande tv! Om vi skulle göra samma sak mot muslimer skulle det minsan bli liv i luckan! Eller ngn annan känslig minoritet. Våra grannländer är det helt ok att hetsa och trakasera, samerna i norr likaså, zigenarna också, det ska de nämligen tåla. Men muslimer och andra ... huga, de får vi inte säga ngt dumt om!  Dubbelmoral ... usch.

Jag föraktar rasism, i alla dess former. Jag är inte perfekt själv. Jag har fördomar om vissa grupper. Jag har sagt rasistiska saker. Men jag är medveten om att det är fel, jag försöker vara objektiv och fördomsfri.

Kommentarer
Postat av: J

Det är så sant det du skriver. Är ju likadant med Norge - norgehistorier har alltid varit okej och att förklara dem mindre smarta. Ingen säger något om dessa skämt. Jag har själv en del finskt ursprung (pappa är från Finland) och det har ofta skämtats om oss finländare - att vi dricker mycket, slåss med kniv, badar bastu jämt och daskar varandra med ris. Jag har inte reagerat så mycket över det då jag vet att detta inte stämmer. Men nu när Uggla sjöng "ringer vi in en skum polack" (eller något liknande) i melodifesivalen blev det ramaskri från polska ambassaden och de invånarna i Sverige med polskt ursprung protesterade vilt. Vad är skillnanden kan man ju fråga sig?

2007-03-04 @ 12:56:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0